im.Wandy Turowskiej

Rok 2017 został ogłoszony rokiem Wisły. Koło Przyrodniczo-Krajoznawcze w roku szkolnym 2016/2017 odwiedziło kilka miast leżących nad Wisłą. Prezentacja na stronie:

rok szkolny 2017/2018

Lublin

Dnia 10 marca w ramach zajęć koła turystyczno-krajoznawczego odwiedziliśmy Lublin.
Celem naszego wyjazdu było m. in. odwiedzenie wystawy ZOOPARK, na której mieliśmy okazję podziwiać koty, psy, króliki, konie, jeże i szczury, pająki, węże, legwany i wiele innych zwierząt. Duże wrażenie zrobił na nas jeden z największych i najciężych koni świata przedstawiciel Shire Horse. Mogliśmy wziąć na ręce i przytulić fretki, a także malutkie torbacze lotopałanki. Na wystawie było wiele ciekawie wyglądających kur i gołębi, w motylarium między nami latały egzotyczne motyle.
Korzystając z pięknej pogody pieszo udaliśmy się w stronę lubelskiego Starego Miasta, a tam mieliśmy okazję do odbycia podróży w czasie zwiedzając Lubelskie Podziemia, gdzie poznaliśmy historię Lublina. Trasa turystyczna biegnąca pod Rynkiem i staromiejskimi kamienicami powstała w wyniku połączenia kilkunastu z licznych dawnych piwnic. Później udaliśmy się na Zamek Lubelski oraz do przyległej do Zamku Kaplicy Trójcy Świętej, jednego z najcenniejszych i najciekawszych zabytków sztuki średniowiecznej w Polsce i w Europie. Jest to miejsce, w którym spotkała się i współistnieje kultura Wschodu i Zachodu. We wnętrzu tej gotyckiej świątyni w 1418 roku wykonano bezcenne malowidła bizantyńsko-ruskie. Wśród wizerunków świętych oraz scen biblijnych mogliśmy dostrzec także freski przedstawiające samego Władysława Jagiełłę. Są to jedyne podobizny króla wykonane za jego życia. Panoramę Lublina podziwialiśmy z Wieży Zamkowej z XIII w zwanej Donżonem.
Nasza wizyta w pięknym Lublinie zakończyła się w lodziarni, a następnie wyruszyliśmy w drogę powrotną do Warszawy.

Wychowawcy: Małgorzata Sawicka-Gil i Dorota Kołakowska

Kraków

25 listopada w piękny, słoneczny, jesienny dzień kilkanaścioro uczniów z klas: 5c, 6a i 6b pod opieka pań: Małgorzaty Sawickiej-Gil i Adriany Michalak udało się na całodniową wycieczkę do Krakowa.
Plan zwiedzania był bardzo napięty, gdyż bardzo trudno jest zapoznać się z tym niezwykłym miastem podczas kilkugodzinnego pobytu. Ale nam udało się zobaczyć naprawdę dużo! Byliśmy w Kościele Mariackim podczas odsłonięcia ołtarza Wita Stwosza, podziwialiśmy niezwykłe wnętrza świątyni a na Rynku wysłuchaliśmy hejnału. Kupiliśmy pamiątki w Sukiennicach oraz odwiedziliśmy mieszczącą się tam Galerię Sztuki Polskiej XIX w. Wieża Ratuszowa i rzeźba polskiego artysty Igora Mitoraja znalazły się po drodze do Collegium Maius – najstarszej części Uniwersytetu Jagiellońskiego, gdzie mieści obecnie niezwykle ciekawe muzeum w którym również byliśmy.
Czym byłaby wizyta w Krakowie bez odwiedzenia Wawelu? Oczywiście spacer z przewodnikiem po Reprezentacyjnych Komnatach Królewskich i wizyta w Katedrze była dla nas niezwykle cenną lekcją polskiej historii.
Na koniec wizyta u smoka wawelskiego i pod pomnikiem najwierniejszego krakowskiego psa – Dżoka.
Zmęczeni, ale pełni wrażeń opuściliśmy królewski Kraków i udaliśmy się do Warszawy.