im.Wandy Turowskiej

logoPTTK

Akademia Młodych Przyrodników to projekt edukacyjny dla uczniów warszawskich szkół, w tym szkół specjalnych.

Celem akcji jest edukacja przyrodnicza, ekologiczna i historyczna realizowana w oparciu o przyrodnicze i naukowe zasoby Warszawy. Projekt realizowany jest przez PTTK Oddział Mazowsze.

22.09.2018 rajd po Kampinowskim Parku Narodowym

W sobotę pod opieką p.Katarzyny Szczepaniak i p. Doroty Kołakowskiej uczestniczyliśmy w rajdzie po Kampinowskim Parku Narodowym.  Spacer rozpoczęliśmy od cmentarza wojennego w Laskach, założonego jesienią 1939 r., na którym złożono polskich żołnierzy poległych w czasie walk podczas przebijania się do stolicy. W miejscu tym spoczęło 720 żołnierzy Armii „Poznań” i „Pomorze”, którzy starali się przedostać do Warszawy po bitwie nad Bzurą. Przeszliśmy przez ośrodek Szkolno-Wychowawczy dla Dzieci Niewidomych im. Róży Czackiej. Róża Maria Czacka to polska zakonnica, która w wieku 22 lat zupełnie straciła wzrok, własną ślepotę potraktowała jako wezwanie do zajęcia się innymi niewidomymi, złożyła Towarzystwo Opieki nad Ociemniałymi. W 1910 otworzyła pierwszy dom dla grupki niewidomych dziewcząt w Warszawie.
Podczas spaceru pan przewodnik zapoznał nas z historią KPN, powstał on  w styczniu 1959 roku, opowiedział o faunie i florze, tego drugiego pod względem powierzchni parku narodowego w Polsce. Zajmuje on 385 km kw., z czego blisko 3/4 to lasy. Na krajobraz Puszczy Kampinoskiej składają się wydmy i bagna. Spacer zakończył się na polanie w Izabelinie, gdzie zorganizowano konkurs wiadomości z trasy – o Kampinoskim Parku Narodowym (wszyscy zdobyliśmy pierwsze lub drugie miejsca), mogliśmy również zjeść samodzielnie upieczone przy ognisku kiełbaski. Zwiedziliśmy także wystawę w Centrum Edukacji dyrekcji KPN.

    

 

 23 kwietnia – Sprzątanie Doliny Wisły (praskiego brzegu)

W poniedziałek wzięliśmy udział w sprzątaniu praskiego brzeg Wisły od Mostu Świętokrzyskiego do Gdańskiego. Do posprzątania organizatorzy wyznaczyli nam Łachę wiślaną przy Moście Śląsko-Dąbrowskim. Trudno nam było uwierzyć, że ludziom nie zależy na porządku, że nie chce im się posprzątać po sobie, znajdowaliśmy pozostawione grille i zastawę plastikową, całą masę butelek szklanych i plastikowych, ubrania, papiery, plastikowe torby, chusteczki porzucone w krzakach. My tak śmiecić nie będziemy. Po zakończeniu sprzątania mieliśmy chwilę na odpoczynek i zabawę.

 

 14 kwietnia – spacer po Parku Arkadia z przewodnikiem

Dnia 14.04.2018 roku kilkunastoosobowa grupa uczniów z naszej szkoły pod opieką pań: Doroty Kołakowskiej i Małgorzaty Sawickiej-Gil wzięła udział w spacerze po parku Arkadia w Warszawie. Było to już nasze kolejne wyjście w ramach Akademii Młodego Przyrodnika PTTK. Od Pani przewodnik dowiedzieliśmy się: skąd wzięły się nazwy: Arkadia i Królikarnia, dlaczego w parku jest taka wysoka skarpa, jakie zwierzęta i rośliny można w nim spotkać i jeszcze wiele innych ciekawych rzeczy. Nasz spacer umilała piękna wiosenna pogoda, śpiewy ptaków oraz gonitwy wiewiórek. Obserwowaliśmy kaczki krzyżówki, mandarynki i łyski. I tak spędziliśmy bardzo przyjemne sobotnie przedpołudnie. Podczas spaceru między stawami musieliśmy odpowiedzieć na kilka pytań przygotowanych na karcie zadań.

Park powstał w latach 1968–1970 według projektu Longina Majdeckiego w bezpośrednim sąsiedztwie zabytkowego założenia pałacowo-ogrodowego Królikarnia. W 2008 teren parku Arkadia został objęty ochroną jako zespół przyrodniczo-krajobrazowy „Arkadia”. Pani przewodnik opowiedziała nam o historii założenia parkowego na tych terenach, która sięga roku 1680, kiedy to Stanisław Herakliusz Lubomirski zbudował tu otoczony ogrodem pałacyk wg projektu Tylmana z Gameren i nazwał go Arkadią. Od roku 1720 tereny te znajdowały się w rękach króla Augusta II Sasa, który wykupił je ze względu na źródła, które miały zasilać w wodę kanały w późniejszych Łazienkach.  Pałacyk oraz założenie ogrodowe nie przetrwały do naszych czasów.

24 marca 2018 – Wzdłuż Osi Saskiej

Oś Saska to barokowe założenie urbanistyczne XVIII – wiecznej Warszawy związane z budową królewskiej rezydencji Augusta II Sasa – Pałacu Saskiego.Wiele zaprojektowanych elementów założenia nie zostało wybudowanych ze względu finansowych i politycznych. Os ciągnie się równoleżnikowo od Krakowskiego Przedmieścia przez Ogród Saski do Placu Żelaznej Bramy. Centralnym punktem tego założenia był Pałac Saski wraz z ogrodem, a także plac Żelaznej Bramy oraz Koszary Mirowskie. Prace nad Osią Saską trwały niemal 40 lat i zostały zakończone przez Augusta III.
Podczas rajdu musieliśmy odnaleźć 32 punkty kontrolne zaznaczone na mapie i odpowiedzieć na pytania z karty, dotyczące odnalezionych miejsc i ich historii. Podczas rajdów odkrywamy wiele ciekawych miejsc i uczymy się historii Warszawy. Nasze Miasto jest naprawdę wspaniałe.

24 lutego 2018 – gra terenowa „Wyględów”

Dnia 24 lutego, w sobotę, 12 uczniów naszej szkoły (z klas 5c, 6a i 6b) pod opieką pań: Doroty Kołakowskiej i Małgorzaty Sawickiej-Gil wzięło udział w grze terenowej organizowanej w ramach projektu PTTK Oddział Mazowsze „Akademia Młodych Przyrodników”

Nasz 7-o kilometrowy spacer odbył się w pięknej zimowej scenerii. Trasa rozpoczynała się pod gmachem Prokuratury Krajowej na ul. Rakowieckiej i wiodła przez tereny Wyględowa. Zadaniem uczestników było odnalezienie 14 punktów kontrolnych zaznaczonych na mapie oraz na podstawie napisów oraz własnych obserwacji odpowiedzenie na zawarte w karcie startowej pytania. Metą był Cmentarz – Mauzoleum Żołnierzy Radzieckich na ul. Żwirki i Wigury. Udało nam się odnaleźć wszystkie zaznaczone na mapie punkty i odpowiedzieć na zadane pytania!
Spacer wszystkim się bardzo podobał i z pewnością będziemy brali udział w kolejnych rajdach i grach terenowych organizowanych przez PTTK, dzięki którym uczniowie zdobędą odznaki turystyczne, a nasza szkoła – certyfikat!
ak1mp2 ak1mp3 ak1mp4 ak1mp1 ak1mp5 ak1mp6 ak1mp7 ak1mp8